Monday, February 23, 2009

menguap

Assalamualaikum wbt

Sekadar setitis ilmu PENTING
NI....!!!!!!

Menguap..... semua orang menguap
termasuk juga saya. tetapi kadang kala
kita terlupa ataupun juga kita tidak
tahu ataupun kita tidak mahu ambil
tahu apakah keburukan menguap.

Adapun kalau mengikut hukum, semasa
menguap hendaklah kita menutup
mulut ....ini rasanya kebanyakan orang
tahu, Alhamdullilah..kan manis gitu..

Tapi seperkara yang orang jarang
berikan perhatian ialah bunyi yang
keluar dihujung proses tersebut
bunyinya pula
pelbagai...huargh.....huh.. ..haaah;
dan pelbagai bunyi menandakan kepuasan
melakukan perbuatan menguap ini.

Mengikut penjelasan seorang ustaz yang
saya temui baru2 ini setelah saya
ditegur menguap sambil mengeluarkan
bunyi yg agak kuat juga Syaitan sangat
menyukai bunyi menguap bahkan bunyi
itu merupakan satu hiburan bagi
syaitan ..? astarafilullah. .! begitu
rupanya...lalainya saya.

Jadi pesan ustaz tersebut..bukan tidak
boleh menguap tetapi janganlah
mengeluarkan bunyi-bunyia tetapi
ucapkanlah istirifar selepas menguap
supaya kita tidak menjadi kawan
syaitan menghiburkan syaitan-
sukakah kita bila syaitan seronok?
sudahlah seharian hidup kita ini penuh
dengan dosa dan maksiat yang kadang2
tidak kita sedar, setidak2nya usaha
kita yang sedikit ini dapat
memperteguhkan dan memulihkan keimanan
kepada ALLAH subhanawataala dan
menjauhkan fitnah syaitan....

In the name of Allah, the Most
Gracious, the Most Merciful

Saya ada satu epal, anda ada satu
epal. Kita tukar epal, anda ada satu
dan saya tetap ada satu. Jika anda ada
satu ilmu dan saya ada satu ilmu,
kemudian kita tukar ilmu tersebut,
anda ada dua ilmu dan saya ada dua
ilmu...

No comments:

Post a Comment